Slimbouwen

Rendement en continuïteit van begin tot eind...

Kraanspoor

Het Kraanspoor is de eerste herontwikkeling op het voormalig NDSM terrein. Het project is gerealiseerd op een in 1952 gerealiseerde en inmiddels niet meer in gebruik zijnde kraanbaan.

Door de inzet van Slimbouwen technieken (procesmatige scheiding installaties) is de bouwsnelheid aanzienlijk opgevoerd, is voorts een hoge mate van flexibiliteit bereikt (o.a. skeletstructuur met grote kolomafstanden, horizontale leidingdistributie via leidingruimte in de vloer met verwijderbare topvloer) en is aanzienlijk op materiaal en volume bespaard (geen verlaagde plafonds nodig waardoor aanzienlijke besparing op vloerdikte, gewichtreductie vnl. gerealiseerd in stalen opbouwskelet en vloer, ook om bestaande tafelconstructie te ontlasten). Voorts aanmerkelijke energiebesparing door toepassing warmtepomp en LTV/HTK in vloeren gebruikmakend van IJ-water.

Casco: Staalskelet
Omhulling: Dubbele glazen gevel met beweegbare panelen in de buitenste schil. De glazen panelen kunnen per werkunit door de gebruiker zelf bediend worden.
Installatie: Lage temperatuur verwarming / Hoge temperatuur koeling opgenomen in de vloer. Vanuit het IJ wordt water opgepompt, via een warmtewisselaar wordt het water naar behoefte opgewarmd of afgekoeld met behulp van een warmtepomp.
Inbouw: Lichtgewicht scheidingswanden.

Kenmerken

project

Kraanspoor

locatie

1033 SE Amsterdam (Noordelijke IJ-oever)

opdrachtgever

ING Real Estate Development, Den Haag

architect

Ontwerpgroep Trude Hooykaas BV, Amsterdam

functie(s)

Commercieel vastgoed (nadruk op media industrie)

aannemer

Bouwcombinatie M.J. de Nijs en Zonen BV, Warmenhuizen & Bot Bouw BV, Heerhugowaard 

opleveringsdatum

Oktober 2007

 

meer informatie

Kraanspoor en Slimbouwen in het nieuws (PDF)

 

kenmerken

Gewichtsbesparing

Flexibiliteit

Bouwtijdbesparing

Vermindering faalkosten

 

Ook slim!